Ondernemer Leo Houkamp (1952) is vooral bekend als oprichter en CEO van TV Media Partners. Daarmee ontwikkelt hij mediaconcepten en produceert hij onder meer programma’s voor RTL en SBS, zoals De Succesfactor, Verbouwingstrends, Business aan Tafel en De Arbeidsmarkt. Maar wat hem het meest aanspreekt aan dit directeurschap is het leidinggeven aan het bedrijf.
Wat misschien minder mensen weten is dat Leo Houkamp tevens onroerend goed bezit. Zo beschikt hij als eigenaar van TV Media Partners over een eigen opnamestudio: Studio Schouwburgplein. Deze studio is met een oppervlakte van vierhonderd vierkante meter ideaal voor het opnemen van seminars en bedrijfspresentaties. Houkamp: ‘Doordat hij is voorzien van de modernste opname- en registratieapparatuur biedt de studio veel mogelijkheden voor zakelijk en ondernemend Nederland.’
Hotelier
Hiernaast exploiteert Leo Houkamp hotels. Twee van de hotels staan in zijn geboorteplaats, tevens woonplaats, Rotterdam: Euro Hotel Centrum en Grand Hotel Central. Ze kenmerken zich door het goede prijs-kwaliteitverhouding.
Euro Hotel Centrum is een driesterrenhotel op loopafstand van onder andere Museum Boijmans Van Beuningen en de Witte de Withstraat, en telt 55 kamers. Daarnaast beschikt het hotel over een zakencentrum en gratis wifi.
Grand Hotel Central aan de Kruiskade noemt Leo Houkamp een ideaal verblijf voor onder meer zakenreizigers. Maar ook vanwege de goede ligging, in het hart van het centrum, en de aantrekkelijke prijs komen er ook veel gasten die voor een dagje (avondje) uit naar Rotterdam komen.
Het oude Luxor Theater en Corso Casino bevinden zich direct naast de deur en in de nabije omgeving ligt onder andere de bekendste winkelstraat van Rotterdam: de Lijnbaan. Station Rotterdam Centraal bevindt zich op nog geen vijf minuten lopen.
Vastgoed in Thailand
In Grand Hotel Central zijn bovendien verschillende edities gehouden van Leo’s borrel, sinds 2013 bekend als Leo’s Events. Deze exclusieve en luxueuze borrels vinden vier keer per jaar plaats op de vrijdagavonden en richten zich op de hoogopgeleide vijfentwintig/dertigplusser. Het tekent Houkamps ondernemerschap.
Hiernaast zwaait Leo Houkamp de scepter over een hotel in Azië. Dit Club Bamboo Boutique Resort telt 47 kamers en is gelegen in het Thaise Phuket. Houkamp brengt hier ook zelf graag zijn vakanties door.
Successen boeken
Leo Houkamp heeft zich altijd erg geïnteresseerd in de vraag waarom de ene persoon wel grote successen kent en de andere niet of weinig. Vanuit zijn eigen ervaringen in de praktijk, maar zeker ook door er onderzoek naar te doen en veel boeken over het onderwerp te lezen, heeft Houkamp een helder beeld ontwikkeld van welke zaken onontbeerlijk zijn voor het behalen van succes.
Zijn eigen succes is volgens Houkamp dan ook terug te voeren op zijn continue behoefte aan groei en ontwikkeling. Zijn credo is ‘succes is maakbaar’. Daarin is het ook van groot belang dat mensen van hun fouten leren. ‘Als iets misgaat of niet helemaal loopt zoals ik had gepland, zal ik daar meteen actie op ondernemen.’ Want ook in zijn ondernemerschap zijn weleens zaken fout gegaan, maar daarvan heeft Houkamp geleerd. Iets wat volgens hem succesvolle personen kenmerkt. Hij noemt zichzelf dan ook een man van de praktijk. Voor de toekomst wil Leo Houkamp zich blijven focussen op zijn bedrijven en op zijn vastgoedactiviteiten.